SvenskaSuomi

  •   Fri frakt över 500kr (ord. 49kr)
  •   30 dagars öppet köp
  •   Kostnadsfri faktura via Klarna

Köp- och leveransvillkor

 

Leveransvillkor

Fraktbolag och fraktkostnad
Vi använder oss av Posten och DHL för att leverera våra varor. Fraktkostnaden för leverans till närmsta servicepoint är 49kr, är orderbeloppet över 500kr är leveransen fraktfri! Företag betalar 99kr för DHL paket med utkörning alt 49kr för Servicepoint (inklusive moms). Med leverans till Servicepoint menas att din beställning hamnar på närmsta postombud eller DHL Servicepoint. Detta innebär att ni kan hämta ut paketet i närmsta ICA, Hemköp eller liknande.​

Leveranstider
Lagervaror på vårt centrallager skickas samma dag för beställningar som lagts innan kl 13:00 på vardagar. Leveranstiden på lagervaror är normalt 1-3 vardagar inom Sverige. 
Icke lagervaror tar ofta mellan ca 3 dagar till 3 veckor, i de fall en produkt med leveranstid beställs kontaktar vi alltid kunden med ett estimerat leveransdatum. På varje produktsida framgår det om den finns i lager, är varan tillfälligt slut står istället den uppskattade leveranstiden. Vi gör alltid allt i vår makt för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Om leveransen tar längre tid än beräknat kan det bero på att tillverkaren dröjt med sin leverans. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Leveransstatus
När vi har tagit emot din beställning får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även ett e-postmeddelande med en länk till en leveransstatussida, där du kan följa leveransen från det att produkten/produkterna lämnar vårt lager till dess att de levereras till ditt närmsta postombud eller DHL Servicepoint. När paketet finns att hämtas ut aviseras detta via SMS till angivet mobilnummer. Om en leveransförsening skulle uppstå meddelar vi detta via telefon eller mail. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Vid de tillfällen som vår leverantör gör det omöjligt att fullfölja beställningen till dig kommer vi att i första hand erbjuda alternativa produkter, och i andra hand återbetala eventuell förskottsbetalning.

Skadat paket
Alla produkter som säljs via SPOTiLED.SE kontrolleras även från ev. transportskador mm innan de skickas vidare till er. Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Företagskunder
Till företag skickar vi antingen med DHL paket till en kostnad på 99kr, som körs ut till leveransadressen, eller med DHL Servicepoint som då levereras till närmsta utlämningsställe och kostar 49kr. Ni väljer i kassan vilken leveransmetod ni föredrar. Väljer ni DHL paket som leverans till företagsadressen under dagtid (innan kl. 16.00), så behöver adressen vara bemannad om inget annat avtalats med oss eller DHL. Tänk på att leveransen endast aviseras via mail när den skickas från oss men inte när den är påväg att köras ut. Om det inte finns någon som kan ta emot paketet levereras det till närmsta DHL serviceställe där det efter avisering kan hämtas ut mot uppvisande av legitimation. I de fall ingen varit på plats och mottagit paketet så debiteras en avgift som DHL tar för leveranshinder. Priserna angivna inklusive moms.

Returfrakter
Vid eventuella returer så betalas denna av kunden. I de fall det är en reklamation eller garantiärende så betalar vi frakten på produkterna det avser. Då skickas en fraktsedel på mejl till kunden som kan användas för att skicka paketet. Vi står endast för frakten då våra fraktsedlar används.

 

Ångerrätt/Reklamation

Ångerrätt
Hos oss på SPOTiLED har ni som privatkund 30 dagars ångerrätt! 

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. (Men vi på SPOTiLED lämnar alltså 30 dagars ångerrätt.) Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Returfrakten betalas av kunden. Vill man som privatkund returnera en vara så är ni välkomna att kontakta vår kundtjänst på [email protected] eller på telefon 08 410 71 111 så hjälper vi er. Det går också bra att fylla i ett returärende på webbsidan.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar efter mottagen och kontrollerad produkt/er. Returnerade produkter ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage och medföljande tillbehör. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under returfrakten. I de fall produkten är skadad eller inte komplett görs avdrag på priset.

Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Specialbeställda produkter eller skräddarsydda produkter omfattas inte av ångerrätten.

Garanti och reklamationsrätt 
SPOTiLED.se säljer alla produkter med 1-2 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Reklamationsrätten gäller endast vid ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad, varpå du som kund får en fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Gäller det t.ex. handhavandefel eller felinställd produkt måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte för fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion eller utseende, såsom ombyggnation, klippta/modifierade originalkablage, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst på [email protected] eller på telefon 08 410 71 111

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). 

När du gör din beställning på SPOTiLED.se uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. Väljer du som privatkund att betala med faktura eller delbetalning så behöver ni även lämna ert personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du har valt att ta emot vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan ni enkelt avregistrera er från detta.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information
SvenskaSuomi